Ako na e-shop na materskej

E-shop a materská

Urobiť si e-shop popri materskej dovolenke, to je nápad, ktorý malo už veľa mamičiek. Veď občas, keď máte všetko porobené a dieťatko spí, určite vás už napadlo, že privyrobiť si za počítačom nie je zlý nápad. A ak ešte máte prístup k nejakým zaujímavým produktom (alebo si ich priamo ručne vyrábate) – malý obchod začína byť reálny.

Samozrejme, platí to aj pri odrastenejších deťoch a aj v situácii, keď už chodíte do inej práce. Peniaze navyše sa do domácnosti vždy zídu. V tomto článku si ale povieme aj o úskaliach – nie preto, aby ste boli sklamané, ale kvôli tomu, že pri každom podnikaní treba mať na očiach realitu. Určite vás nechceme odrádzať.

Takže máte produkt. To je základ. Čo ešte potrebujete?

Živnosť. Nie je drahá, tá voľná stojí iba 5 eurový kolok. A prvý rok ste oslobodení od sociálnych odvodov. Takže to zatiaľ neriešite (zdravotnú poistku musí mať však zaplatenú každý jeden občan na Slovensku, bez ohľadu na to, čo robí, alebo či to za neho odvádza štát). Účtovníctvo stačí jednoduché a ak dokážete mať náklady menej ako 60% z príjmov, dokonca môžete skúsiť si nárokovať na paušálne výdavky.

– Budete potrebovať aj webovú stránku, e-shop samotný. Dá sa síce predávať aj bez toho (rôzne služby na internete), ale toto zatiaľ nebudeme rozoberať. E-shop môže byť jednoduchý a funkčný – predpokladáme, že ste maličký obchodík bez množstva kategórií. Je možné, že práve e-shop bude váš najväčší náklad. Ideálne je, ak máte dobrého priateľa, ktorý ho vie vyrobiť, ale ani on nebude chcieť robiť mesiace zadarmo. Problém je v tom, že pri výrobe webov sa vždy niečo naťahuje a tam kde si laik predstavuje, že je to „robota na 3 dni“, tam profík vidí týždne až mesiace. Pri výrobe teda nesmiete byť náročná, uspokojte sa zatiaľ s jednoduchým základom, šablónami zdarma a podobne. Alebo môžete skúsiť e-shopové systémy, je ich veľa a väčšinou pýtajú mesačné nájomné. Do webu však časom budete musieť zasahovať aj vy, ak nechcete teda všetko nechávať na druhých – učenie sa novým veciam je základ.

– V súvislosti s technickou stránkou webu budete musieť vyriešiť niekoľko vecí, napríklad váš branding, farby, logo, ale aj to, kde budete mať stránku (hosting a zakúpenie nejakej vynikajúco vymyslenej domény) a dosť ďalších vecí. Princíp jednoduchosti vždy odporúčame. Netrvajte na každom detaile za každú cenu, na prvom mieste je prehľadnosť a funkčnosť, celkový dobrý dojem, ktorý váš web urobí pri prvých sekundách na návštevníka. Možno budete mať záujem aj o služby SEO – ide o to, aby ste web optimalizovali pre prehliadače, a aby k vám chodili prirodzené (organické) návštevy z vyhľadáčov.

– Určite treba aj nejakú formu propagácie. Bez toho sa totiž o vás dozvie niečo zhruba 0 ľudí. Môžete propagovať aj klasicky „ako za starých čias“, teda inzerátmi v médiách, letákmi, alebo ovyplyvňovaním ľudí – no uznajte, v dobe internete sa každý oprie hlavne o internetový marketing. Najmä tie maličké obchodíky. Na prvom mieste sa propagujete tým, že máte dobrý obsah na stránke, tomuto sa venujte a pridávajte neustále niečo, napríklad novinky, blogy a podobne. Je dobré mať aj nejaké sociálne siete, aspoň ten Facebook (nie mŕtvy, ale živý) a časom aj iné, trebárs Youtube videá. Zvážte propagáciu na iných weboch prostredníctvom reklamných systémov ako je AdWords (najväčší na svete), alebo na Slovensku máme AzetKlik, Etarget a ďalšie. Propagovať sa dá mnohými inými spôsobmi… vyhnúť by ste sa však mali spamovaniu a rôznym  black hat“čiernym technikám“ – internet to totiž nemá rád a môže vás to v konečnom dôsledku poškodiť.

Pri prevádzke e-shopu určite pre vás vyvstane mnoho problémov, ktoré sme v článku nespomenuli. Šikovný človek (mamička) si však poradí so všetkým. Na záver by sme vás teda radi varovali – buďte realistka. Nepočúvajte povzbudzovanie vašich najbližších (ak sú to ľudia vo svete e-shopov laici), dívajte sa skepticky, počítajte, ale zároveň venujte svoju energiu do reálnej práce, nie prázdnym rečiam. Podnikanie je boj, ak máte talent, vyhráte, ak sa necháte odradiť, skončíte.