Takmer na všetko na svete už existuje nejaká aplikácia. Na jedlo ich je nepochybne celý zástup. Majú za úlohu zaistiť pohodlie užívateľa a zaistiť, že sa dobre naje bez toho, aby vytiahol päty z domu (práce apod.). Roznáška jedla prudko vystrelila po tom, ako väčšina vlád na svete obmedzila mobilitu ľudí. Už to nie sú milióny eur, ale desiatky miliárd, v roku 2021 možno už aj viac ako 100 miliárd eur ročného obratu.
Na Slovensku je situácia jednoduchá: máme asi 5 či 6 veľkých služieb a istý počet menších. Ak ste z Bratislavy, poprípade väčšieho množstva, tak ste za vodou. Ak ste z vidieka, tak máte výber obmedzený a doprava je drahšia, ale aj tu sa situácia zlepšuje. Ako zistíte, či práve aplikácia vo vašom telefóne je ozaj kvalitný systém? Nebolo by lepšie ju vymeniť za niečo lepšie?
Spravidla platí – aplikácia rozvozu jedla má byť jednoduchá. Rýchle stiahnutie, ľahké vytvorenie profilu, ľahké nahodenie platobných informácií – všetko má čakať na povestný jeden tap (kliknutie na PC). Či je apka jednoduchá aj pre tých na druhej strane, jednoducho zistíte podľa toho, koľko reštaurácií a prevádzok vo svojom okolí objavíte. Aplikácie musia byť svižné a nemá byť veľa krokov od prvotného nápadu k finálnemu rozhodnutiu. Príliš veľa scrollovania, príliš veľa tapov – to veci iba škodí.
Prevádzky sa musia predstaviť jednoducho a funkčne. V zozname pravdepodobne nie je priestor na bombastický marketing a to je jedine dobre. Základné informácie musia byť jasné na prvý pohľad – prvý „sken“ očami. Kategórie jedál, vzdialenosť prevádzky, cena za dopravu, čas prípravy – ten reálny. Ak sa reštaurácie sekajú o polhodiny, veľa objednávok im v budúcnosti chodiť nebude…
S telefónom v ruke prichádzate o zážitok z klasickej reštaurácie s obsluhou. Musíte mať zážitok aspoň v menšej miere. Vizualizácia toho lákavého, stručná informácia o tom potrebnom. Žiadne skryté dodatočné náklady. Najlepšie je, keď má zákazník do činenia s jednou sumou, kde je všetko zarátané. Niektoré aplikácie sa snažia doručovať za každú cenu čo najlacnejšie, ale nebýva to vždy najlepší nápad – v nedostupnosti miesta je vždy nejaký háčik. Je lepšie vypýtať si viac drobných za cestu, ako nezmyselne tlačiť náklady dolu a tým ovplyvňovať negatívne kvalitu jedla aj služby. Pokiaľ na ceste prevádzka – domácnosť čaká nejaká bolestivá prekážka, je nutné ju na začiatku zdôrazniť.
Služba má vždy transparentná a to zahŕňa aj recenzie, Achilovu pätu mnohých majiteľov prevádzok. Ak totiž tvrdo pracujú, vždy sa nájde chlapík, ktorý im víťazoslavne vynadá a pridelí jednu hviezdičku, hoci všetko bolo v poriadku. Málokde je viac samozvaných kritikov ako v gastre… Množstvom spätnej väzby a poctivosťou sa, samzrejme, tieto čierne ovce neutralizujú.
Mobilné aplikácie u nás programujú špičkoví ľudia v špičkových IT firmách.